Z mojej pracy dyplomowej: Kolekcja sukni wieczorowych | Wzornictwo Projektowanie ubioru
9.7.21Ukończyłam bardzo nietypowy, artystyczny kierunek studiów - Wzornictwo: Projektowanie ubioru. Jako ciekawostka udostępniam kolejny rozdział z mojej pracy dyplomowej. Oczywiście nie tylko trzeba było napisać rozdziały teoretyczne - przede wszystkim najbardziej pracochłonne było zaprojektowanie i wykonanie kolekcji ubiorów, a co za tym idzie znalezienie odpowiednich materiałów, uszycie pod wymiar, prezentacja graficzna kolekcji czy też sesje zdjęciowe oraz cała dokumentacja.
Jak pisałam we wcześniejszych postach o studiach z projektowania ubioru - praca dyplomowa pochłonęła znacznie więcej czasu i wysiłku niż typowe prace badawcze na obronę z ,,klasycznych" kierunków studiów. Napisałam i obroniłam w późniejszych latach dwie ,,zwykłe" prace naukowe, więc mam porównanie i nadal uważam, że zarówno samo studiowanie oraz dyplomowanie z projektowania ubioru wymaga poświęcenia znacznie większej ilości czasu, pracy i zaangażowania niż na nieartystycznych kierunkach (a o nakładach środków finansowych na wykonanie wszystkich rzeczy i wymagane wydruki to lepiej nie wspominać). Może zależy to też od konkretnej uczelni, ale mówię tylko o moich osobistych doświadczeniach.
Model 3. z mojej Kolekcji Dyplomowej
Fizycznie praca dyplomowa składała się z kilku elementów: tradycyjnej oprawionej książki z tekstem teoretycznym, dokumentacji graficznej, czyli zdjęć na planszach 100x70cm, folderu-albumu prezentującego modele z kolekcji i z sześciu uszytych sukni. Na egzaminie należy przedstawić kolekcję i odpowiedzieć na 3 pytania wylosowane spośród 70. Ocenę z egzaminu dyplomowego ustala się na podstawie średniej arytmetycznej ocen uzyskanych z prezentacji, obrony pracy i odpowiedzi na zadawane pytania.
TEMAT PRACY
LA GRANDE BELLEZZA. PROJEKTOWANIE UNIKATOWEJ KOLEKCJI UBIORÓW WIECZOROWYCH INSPIROWANYCH WYBRANYMI PROJEKTANTAMI KOLEKCJI HAUTE COUTURE
W części teoretycznej pracy, przedstawiono definicje Haute Couture, omówiona została historia Haute Couture oraz nakreślona historia mody wieczorowej w XX wieku. Następnie przedstawiono obecną sytuację mody Haute Couture, a także omówiono współczesne przykłady kolekcji Haute Couture.
W części praktycznej opisano wszystkie modele sukni wraz z rysunkami żurnalowymi oraz przedstawiono charakterystykę i przeznaczenie kolekcji. Jeden wybrany model z kolekcji został szczegółowo przeanalizowany w opisie technologicznym zawierającym konstrukcje wyrobu, etapy modelowania metodą drapowania, dobór i charakterystykę materiałów zasadniczych i dodatkowych, węzły konstrukcyjne, wykaz elementów odzieżowych oraz chronologiczne zestawienie zabiegów technologicznych.
CZĘŚĆ
DOŚWIADCZALNA
4.1. Opis kolekcji
Kolekcję
damskich strojów wieczorowych „La Grande
Bellezza” cechuje klasyczna linia.
Połączenie tradycyjnych form ubioru z wyszukanymi, niespotykanymi, lśniącymi
materiałami pozwoliło na uzyskanie eleganckich, unikatowych i widowiskowych kreacji.
Stroje
zyskały swój unikalny i wyjątkowy charakter dzięki ręcznie wykonanym ozdobom, a
także wykończeniom oraz dbałości o detale. Elegancki charakter kolekcji
dopełnia kolorystyka składająca się z: bieli,
złota, burgundu, błękitu, zgaszonego różu, a także faktury o delikatnej
strukturze, zwiewne tiule oraz połyskujące akcenty.
Harmonijne
i symetryczne kompozycje strojów o długości maxi, podkreślają kobiecą sylwetkę
tworząc kształt klepsydry o mocno zaznaczonej, wąskiej talii. Modele zawierają usztywnienia
w postaci stalowych, spiralnych oraz plastikowych fiszbin, a także
specjalistycznych taśm, które zapobiegają marszczeniom materiału zapewniając
idealne dopasowanie do figury, a także wspaniałą układalność dolnych krawędzi
sukni.
Kolekcja została zaprojektowana na sezon wiosna/lato 2018, na takie
okazje, jak: wielkie gale i
uroczystości, premiery filmowe, ekskluzywne przyjęcia, koncerty, a także pokazy
mody. Kolekcja, pt. „La
Grande Bellezza” dedykowana jest
ceniącym detale i precyzyjne wykończenia aktorkom, śpiewaczkom operowym,
piosenkarkom i celebrytkom poszukującym eleganckich, przyciągających wzrok
kreacji na czerwony dywan lub na scenę, które oczarują i zachwycą widownię.
Dołącz do grupy Diorella atelier💃🏻 gdzie sprzedaję perełki z mojej szafy.
Jeżeli uwielbiasz eleganckie sukienki w stylu vintage glamour to miejsce dla Ciebie!
Tutaj znajdziesz ponadczasowe kreacje podkreślające kobiece piękno🍸💄
4.2. Rysunki żurnalowe dla modeli kolekcji
4.3. Opis modeli w kolekcji
Model 1.
Projekt został wykonany z
lekko sztywnego, lśniącego brokadu ze wzorem pawich piór. Model posiada głęboki dekolt do talii w
kształcie litery „V”. Górna część jest bardzo przylegająca, wykonana częściowo
z elastycznej, cielistej siateczki - na plecach oraz przodzie. Suknia posiada usztywnione
miseczki, a także wzmocnienie stalowymi, spiralnymi fiszbinami zapobiegającymi
marszczeniu się materiału gwarantując idealne dopasowanie. Suknia w górnej części
została ręcznie ozdobiona różnego rodzaju kryształkami, które delikatnie
migoczą i korespondują z materiałem, tworząc biżuteryjny efekt. Część dolna
jest lekko rozkloszowana, dopasowana w talii poprzez symetrycznie umieszczone
zakładki, z rozcięciem po prawej stronie biegnącym od pasa do ziemi. W szwie
bocznym wszyto zamek kryty. Dolna krawędź wyrobu została usztywniona taśmą,
która zapobiega marszczeniom i zapewnia ładne układanie krawędzi. Suknia
posiada podszewki – w górnej części elastyczną, jasno-beżową, a w dolnej części
niebiesko-zieloną, która nawiązuje do tkaniny wierzchniej podkreślając jej wzór
w pawie pióra. Podszewka została ręcznie wszyta.
Model 2.
Suknia została wykonana ze
sztywnej, złotej, błyszczącej siateczki, miękkiego złotego tiulu brokatowego
oraz dwóch warstw cielistej, elastycznej siateczki sięgającej do połowy ud,
stanowiącej obłożenie górnej krawędzi wyciętej w łagodnym kształcie serca. W
górna część wyrobu usztywniona jest, stosowanymi w profesjonalnych gorsetach, siedmioma
metalowymi, spiralnymi, wyprofilowanymi fiszbinami, które zapobiegają marszczeniu
się materiału i zapewniają idealne dopasowanie do figury. Fiszbiny zostały
wszyte pomiędzy warstwami podszewki, w tunelach utworzonych z zapasów na szwy. W
szwie bocznym wszyto zamek kryty, który wewnątrz wykończono złotą lamówką. Model
dziesięć centymetrów ponad linią kolan posiada poziome cięcie. Dolna część jest
mocno rozkloszowana z trenem o długości ponad półtora metra. Złoty, miękki tiul
został ręcznie zmarszczony.
Model 3.
Górna część modelu została
wykonana z dwóch warstw białego, syntetycznego jedwabiu, który stanowi tło dla ręcznie
marszczonego, przeplatanego perłami dekoltu z tiulu. Pomiędzy warstwami tiulu dodatkowo
wszyto ręcznie pojedyncze perły. Na odkryte plecy opadają sznury pereł w
symetrycznej kompozycji. Dół sukienki składa się z dwóch warstw: białego,
miękkiego, marszczonego tiulu oraz stanowiącej tło, zwiewnej, białej spódnicy
wiązanej z tyłu tasiemką francuską – atłasową, dwustronną wstążką, której końce
ozdobnie zakończono perłami.
Model 4.
Projekt został wykonany z burgundowej, delikatnej koronki
oraz dwóch warstw, cielistej, elastycznej siateczki, która stanowi tło dla
bogatego wzoru tkaniny wierzchniej. Przód wyrobu składa się z jednego kawałka,
symetrycznej koronki wykończonej po obu stronach szerokim kwiatowym borderem. W
szwie bocznym wszyto zamek kryty. Model odkrywa ramiona i podkreśla sylwetkę
ścisłym dopasowaniem do ciała w górnej części. Suknia posiada wykończone
mereżką rozcięcie z tyłu. Do wyrobu uszyto zdejmowaną część z burgundowego,
miękkiego tiulu, która po założeniu może zmienić linię sukni na „A”.
Model 5.
Model składa się z czterech
osobnych części zakładanych na siebie. Górna część została wykonana z
delikatnej, jasnoniebieskiej, francuskiej koronki z fakturą oraz z błękitnej
satyny o wysokim połysku. W szwie bocznym wszyto zamek kryty. Wykończenie rękawów
oraz część szwów wewnętrznych została wykonana ręcznie. Model posiada kopertowy
dekolt i wycięcie na plecach w kształcie litery „V” z krawędziami z borderu
koronki. Rozkloszowany dół wyrobu składa
się z dwóch warstw: spódnicy z bardzo obficie marszczonego błękitnego,
zwiewnego materiału - obwód dołu wynosi jedenaście metrów, oraz ze spódnicy
wykonanej z dwunastu metrów miękkiego, opalizującego tiulu amerykańskiego. Spódnice
wiązane są atłasową, dwustronną wstążką zakończoną perłami. Model posiada tren
o długości 2,7 metra. Części górną i dolną łączy zakładany na nie, usztywniony
fiszbinami, szeroki satynowy pas wiązany z tyłu gorsetowo błękitną tasiemką
francuską.
Model 6.
Suknia została uszyta z
jasnoróżowego, lejącego materiału delikatnie opalizującego na srebrno. Model
posiada odkryte plecy, obcisłą górę i
mocno rozkloszowany dół o fasonie syreny z trenem o długości 2 metrów
zakończonym w szpic nawiązujący do układu kompozycyjnego linii na plecach. W szwie bocznym wszyto zamek kryty. Wycięty w kształt
łagodnego serca dekolt, a także cięcie poziome w talii oraz krawędzie tyłu
zostały ozdobione taśmami z błyszczących kryształków. Dolna krawędź wyrobu
została usztywniona taśmą, która zapobiega marszczeniom i zapewnia ładne
układanie się krawędzi. Do wyrobu wykonano zdejmowany kołnierz z ręcznie
formowanych, jasnoróżowych kwiatów.
4.4. Karta materiałów i kolorów
4.5. Konstrukcja i modelowanie form odzieżowych
Modelowanie przestrzenne
tzw. modelowanie na bryle (drapowanie) - proces polega na tworzeniu fantazyjnych, przestrzennych form odzieży w
wyniku upinania (drapowania) materiału na manekinie, a następnie zaznaczenie
zaszewek, cięć, podkrojów z uwzględnieniem luzów i wykonanie form według
projektu plastycznego.
Przebieg procesu drapowania
Przód
Upięcie
materiału do przodu manekina, wyznaczenie kształtu szwów bocznych poprzez
dopasowywanie i upinanie szpilkami (1). Uformowanie zaszewek piersiowych (2).
Zaznaczenie powstałych cięć i zaszewek (3).
Tył
Upięcie
materiału do tyłu manekina (4), wyznaczenie kształtu szwów bocznych poprzez
dopasowywanie i upinanie szpilkami (5). Uformowanie zaszewki poziomej w talii
poprzez zebranie materiału (6). Zaznaczenie powstałych cięć i zaszewek.
Powstałe formy skorygowano o dodatki konstrukcyjne oraz dodatki na szwy o szerokości 1 cm.
Rys. 13 Etapy modelowania sukni z modelu nr 4.
4.6. Rysunki techniczne wraz z projektami rozwiązań
węzłów technologicznych dla wybranego modelu z kolekcji
4.7. Charakterystyka stosowanych materiałów i dodatków
Lp.
|
Rodzaj materiału
|
Charakterystyka
|
1.
|
Tkanina
zasadnicza
|
Rodzaj:
tkanina koronkowa
Surowiec:
100% jedwab
Kolor: burgundowy
Masa
powierzchniowa: 70g/m2
|
2.
|
Podszewka
|
Rodzaj:
dzianina elastyczna
Surowiec:
100% bawełna
Kolor: beżowy
Masa
powierzchniowa: 80g/m2
|
3.
|
Nici
szwalnicze
|
Surowiec:
100%
Kolor: burgundowy
Masa
liniowa: 120 tex
|
4.
|
Nici
szwalnicze
|
Surowiec:
100%
Kolor: beżowy
Masa
liniowa: 120 tex
|
5.
|
Zamek
błyskawiczny
|
Surowiec: tworzywo sztuczne
Kolor: beżowy
Rodzaj:
nierozdzielny
Rodzaj
elementów złącznych: ząbki
Liczba
suwaków: 1
Długość: 60 cm
|
4.8. Chronologiczny zestaw zabiegów i operacji
technologicznych oraz dobór maszyn szwalniczych i urządzeń pomocniczych
Lp.
|
Opis
zabiegu
|
Maszyna
|
Urządzenie
|
1.
|
Zszycie
zaszewek przodu i tyłu
|
stębnówka
|
-
|
2.
|
Zaprasowanie zaszewek
|
-
|
żelazko
|
3.
|
Obrzucenie
brzegów bocznych przodu
|
overlock
|
-
|
4.
|
Obrzucenie
brzegów bocznych dwóch elementów tyłu
|
overlock
|
-
|
5.
|
Wszycie podszewki
|
stębnówka
|
-
|
6.
|
Wszycie zamka
|
stębnówka
|
-
|
7.
|
Zszycie szwów bocznych
|
stębnówka
|
-
|
8.
|
Zszycie szwów dwóch części tyłu
|
stębnówka
|
-
|
9.
|
Wykończenie rozcięcia w tyle
|
stębnówka
|
-
|
10.
|
Odprasownie wyrobu
|
-
|
żelazko
|
4.9. Charakterystyka stosowanych maszyn
1. Stębnówka
Nazwa/
typ: Juki SZ 235
Rodzaj
ściegu: stębnowy liniowy
Liczba
igieł: 1 sztuka
Rodzaj
chwytacza: rotacyjny
Skok:
0-4 mm
Wydajność: 3 500
ściegów/minutę
2. Overlock
Nazwa/
typ: Silver TD 235
Rodzaj
ściegu: obrzucający 3-nitkowy
Liczba
igieł: 1 sztuka
Liczba
chwytaczy: 2
Rodzaj
chwytacza: wahadłowy
Skok:
0-5 mm
Szerokość
ściegu: 0-4 mm
Wydajność: 7 000
ściegów/minutę
3. Żelazko
Nazwa/
typ: Hot DF 235 / parowe
Zasilanie:
220 V
Ciśnienie
pary: 3 bar
Sposób
regulacji temperatury: skala stopniowa
4 komentarze » • • •
Śliczne!
OdpowiedzUsuńAmika
Dziękuję :) Cieszę się, że dalej śledzisz bloga :) Serdecznie pozdrawiam!
OdpowiedzUsuńOstatnio moda na gorsety wzrosła i zauważyłam że wiele osób zamawia gorsety z chińskich tanich stron gdzie gorset zaczyna się w granicach 30-40 zł i chciałam się spytać co sądzi Pani o takich gorsetach czy lepiej ich unikać czy nie?
OdpowiedzUsuńGorsety, które są w modzie to tylko topy i pasy ozdobne z symbolicznym sznurowaniem, które nie modelują sylwetki i nie wyszczuplają talii. Są to elementy ubioru inspirowanie prawdziwymi gorsetami. Jeżeli ktoś poszukuje takich dodatków to czemu nie kupić z Chin :) Natomiast jeśli chcesz odjąć kilka centymetrów z obwodu talii, to gorset musi mieć odpowiednią konstrukcję i wykrój. Tego brakuje chińskim wyrobom. Nawet jeśli mają stalowe fiszbiny, to nie są wyprofilowane i tworzą tubę. Prawdziwy gorset nigdy nie będzie tyle kosztować. Pozdrawiam serdecznie :)
UsuńUwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.