Pages

Z mojej pracy dyplomowej: Kolekcja sukni wieczorowych | Wzornictwo Projektowanie ubioru



Ukończyłam bardzo nietypowy, artystyczny kierunek studiów - Wzornictwo: Projektowanie ubioru. Jako ciekawostka udostępniam kolejny rozdział z mojej pracy dyplomowej. Oczywiście nie tylko trzeba było napisać rozdziały teoretyczne - przede wszystkim najbardziej pracochłonne było zaprojektowanie i wykonanie kolekcji ubiorów, a co za tym idzie znalezienie odpowiednich materiałów, uszycie pod wymiar, prezentacja graficzna kolekcji czy też sesje zdjęciowe oraz cała dokumentacja.

Jak pisałam we wcześniejszych postach o studiach z projektowania ubioru - praca dyplomowa pochłonęła znacznie więcej czasu i wysiłku niż typowe prace badawcze na obronę z ,,klasycznych" kierunków studiów. Napisałam i obroniłam w późniejszych latach dwie ,,zwykłe" prace naukowe, więc mam porównanie i nadal uważam, że zarówno samo studiowanie oraz dyplomowanie z projektowania ubioru wymaga poświęcenia znacznie większej ilości czasu, pracy i zaangażowania niż na nieartystycznych kierunkach (a o nakładach środków finansowych na wykonanie wszystkich rzeczy i wymagane wydruki to lepiej nie wspominać). Może zależy to też od konkretnej uczelni, ale mówię tylko o moich osobistych doświadczeniach. 

Model 3. z mojej Kolekcji Dyplomowej 


Fizycznie praca dyplomowa składała się z kilku elementów: tradycyjnej oprawionej książki z tekstem teoretycznym, dokumentacji graficznej, czyli zdjęć na planszach 100x70cm, folderu-albumu prezentującego modele z kolekcji i z sześciu uszytych sukni. Na egzaminie należy przedstawić kolekcję i odpowiedzieć na 3 pytania wylosowane spośród 70. Ocenę z egzaminu dyplomowego ustala się na podstawie średniej arytmetycznej ocen uzyskanych z prezentacji, obrony pracy i odpowiedzi na zadawane pytania.

TEMAT PRACY

LA GRANDE BELLEZZA. PROJEKTOWANIE UNIKATOWEJ KOLEKCJI UBIORÓW WIECZOROWYCH INSPIROWANYCH WYBRANYMI PROJEKTANTAMI KOLEKCJI HAUTE COUTURE

W części teoretycznej pracy, przedstawiono definicje Haute Couture, omówiona została historia Haute Couture oraz nakreślona historia mody wieczorowej w XX wieku. Następnie przedstawiono obecną sytuację mody Haute Couture, a także omówiono współczesne przykłady kolekcji Haute Couture.

W części praktycznej opisano wszystkie modele sukni wraz z rysunkami żurnalowymi oraz przedstawiono charakterystykę i przeznaczenie kolekcji. Jeden wybrany model z kolekcji został szczegółowo przeanalizowany w opisie technologicznym zawierającym konstrukcje wyrobu, etapy modelowania metodą drapowania, dobór i charakterystykę materiałów zasadniczych i dodatkowych, węzły konstrukcyjne, wykaz elementów odzieżowych oraz chronologiczne zestawienie zabiegów technologicznych. 


CZĘŚĆ DOŚWIADCZALNA

4.1. Opis kolekcji

Kolekcję damskich strojów wieczorowych La Grande Bellezzacechuje klasyczna linia. Połączenie tradycyjnych form ubioru z wyszukanymi, niespotykanymi, lśniącymi materiałami pozwoliło na uzyskanie eleganckich, unikatowych i  widowiskowych kreacji.

Stroje zyskały swój unikalny i wyjątkowy charakter dzięki ręcznie wykonanym ozdobom, a także wykończeniom oraz dbałości o detale. Elegancki charakter kolekcji dopełnia kolorystyka  składająca się z: bieli, złota, burgundu, błękitu, zgaszonego różu, a także faktury o delikatnej strukturze, zwiewne tiule oraz połyskujące akcenty.

Harmonijne i symetryczne kompozycje strojów o długości maxi, podkreślają kobiecą sylwetkę tworząc kształt klepsydry o mocno zaznaczonej, wąskiej talii. Modele zawierają usztywnienia w postaci stalowych, spiralnych oraz plastikowych fiszbin, a także specjalistycznych taśm, które zapobiegają marszczeniom materiału zapewniając idealne dopasowanie do figury, a także wspaniałą układalność dolnych krawędzi sukni.

Kolekcja została zaprojektowana na sezon wiosna/lato 2018, na takie okazje, jak: wielkie gale i uroczystości, premiery filmowe, ekskluzywne przyjęcia, koncerty, a także pokazy mody. Kolekcja, pt. „La Grande Bellezza” dedykowana jest ceniącym detale i precyzyjne wykończenia aktorkom, śpiewaczkom operowym, piosenkarkom i celebrytkom poszukującym eleganckich, przyciągających wzrok kreacji na czerwony dywan lub na scenę, które oczarują i zachwycą widownię.


Dołącz do grupy Diorella atelier💃🏻 gdzie sprzedaję perełki z mojej szafy. 

Jeżeli uwielbiasz eleganckie sukienki w stylu vintage glamour to miejsce dla Ciebie! 

Tutaj znajdziesz ponadczasowe kreacje podkreślające kobiece piękno🍸💄



4.2. Rysunki żurnalowe dla modeli kolekcji

    

    
 
     

4.3. Opis modeli w kolekcji

Model 1.

Projekt został wykonany z lekko sztywnego, lśniącego brokadu ze wzorem pawich piór.  Model posiada głęboki dekolt do talii w kształcie litery „V”. Górna część jest bardzo przylegająca, wykonana częściowo z elastycznej, cielistej siateczki - na plecach oraz przodzie. Suknia posiada usztywnione miseczki, a także wzmocnienie stalowymi, spiralnymi fiszbinami zapobiegającymi marszczeniu się materiału gwarantując idealne dopasowanie. Suknia w górnej części została ręcznie ozdobiona różnego rodzaju kryształkami, które delikatnie migoczą i korespondują z materiałem, tworząc biżuteryjny efekt. Część dolna jest lekko rozkloszowana, dopasowana w talii poprzez symetrycznie umieszczone zakładki, z rozcięciem po prawej stronie biegnącym od pasa do ziemi. W szwie bocznym wszyto zamek kryty. Dolna krawędź wyrobu została usztywniona taśmą, która zapobiega marszczeniom i zapewnia ładne układanie krawędzi. Suknia posiada podszewki – w górnej części elastyczną, jasno-beżową, a w dolnej części niebiesko-zieloną, która nawiązuje do tkaniny wierzchniej podkreślając jej wzór w pawie pióra. Podszewka została ręcznie wszyta.


Model 2.

Suknia została wykonana ze sztywnej, złotej, błyszczącej siateczki, miękkiego złotego tiulu brokatowego oraz dwóch warstw cielistej, elastycznej siateczki sięgającej do połowy ud, stanowiącej obłożenie górnej krawędzi wyciętej w łagodnym kształcie serca. W górna część wyrobu usztywniona jest, stosowanymi w profesjonalnych gorsetach, siedmioma metalowymi, spiralnymi, wyprofilowanymi fiszbinami, które zapobiegają marszczeniu się materiału i zapewniają idealne dopasowanie do figury. Fiszbiny zostały wszyte pomiędzy warstwami podszewki, w tunelach utworzonych z zapasów na szwy. W szwie bocznym wszyto zamek kryty, który wewnątrz wykończono złotą lamówką. Model dziesięć centymetrów ponad linią kolan posiada poziome cięcie. Dolna część jest mocno rozkloszowana z trenem o długości ponad półtora metra. Złoty, miękki tiul został ręcznie zmarszczony.



Model 3.

Górna część modelu została wykonana z dwóch warstw białego, syntetycznego jedwabiu, który stanowi tło dla ręcznie marszczonego, przeplatanego perłami dekoltu z tiulu. Pomiędzy warstwami tiulu dodatkowo wszyto ręcznie pojedyncze perły. Na odkryte plecy opadają sznury pereł w symetrycznej kompozycji. Dół sukienki składa się z dwóch warstw: białego, miękkiego, marszczonego tiulu oraz stanowiącej tło, zwiewnej, białej spódnicy wiązanej z tyłu tasiemką francuską – atłasową, dwustronną wstążką, której końce ozdobnie zakończono perłami.


Model 4.

 Projekt został wykonany z burgundowej, delikatnej koronki oraz dwóch warstw, cielistej, elastycznej siateczki, która stanowi tło dla bogatego wzoru tkaniny wierzchniej. Przód wyrobu składa się z jednego kawałka, symetrycznej koronki wykończonej po obu stronach szerokim kwiatowym borderem. W szwie bocznym wszyto zamek kryty. Model odkrywa ramiona i podkreśla sylwetkę ścisłym dopasowaniem do ciała w górnej części. Suknia posiada wykończone mereżką rozcięcie z tyłu. Do wyrobu uszyto zdejmowaną część z burgundowego, miękkiego tiulu, która po założeniu może zmienić linię sukni na „A”.


Model 5.

Model składa się z czterech osobnych części zakładanych na siebie. Górna część została wykonana z delikatnej, jasnoniebieskiej, francuskiej koronki z fakturą oraz z błękitnej satyny o wysokim połysku. W szwie bocznym wszyto zamek kryty. Wykończenie rękawów oraz część szwów wewnętrznych została wykonana ręcznie. Model posiada kopertowy dekolt i wycięcie na plecach w kształcie litery „V” z krawędziami z borderu koronki.  Rozkloszowany dół wyrobu składa się z dwóch warstw: spódnicy z bardzo obficie marszczonego błękitnego, zwiewnego materiału - obwód dołu wynosi jedenaście metrów, oraz ze spódnicy wykonanej z dwunastu metrów miękkiego, opalizującego tiulu amerykańskiego. Spódnice wiązane są atłasową, dwustronną wstążką zakończoną perłami. Model posiada tren o długości 2,7 metra. Części górną i dolną łączy zakładany na nie, usztywniony fiszbinami, szeroki satynowy pas wiązany z tyłu gorsetowo błękitną tasiemką francuską.


Model 6.

Suknia została uszyta z jasnoróżowego, lejącego materiału delikatnie opalizującego na srebrno. Model posiada odkryte plecy, obcisłą górę i mocno rozkloszowany dół o fasonie syreny z trenem o długości 2 metrów zakończonym w szpic nawiązujący do układu kompozycyjnego linii na plecach. W szwie bocznym wszyto zamek kryty. Wycięty w kształt łagodnego serca dekolt, a także cięcie poziome w talii oraz krawędzie tyłu zostały ozdobione taśmami z błyszczących kryształków. Dolna krawędź wyrobu została usztywniona taśmą, która zapobiega marszczeniom i zapewnia ładne układanie się krawędzi. Do wyrobu wykonano zdejmowany kołnierz z ręcznie formowanych, jasnoróżowych kwiatów.




4.4. Karta materiałów i kolorów















4.5. Konstrukcja i modelowanie form odzieżowych

Modelowanie przestrzenne tzw. modelowanie na bryle (drapowanie) - proces polega na tworzeniu fantazyjnych, przestrzennych form odzieży w wyniku upinania (drapowania) materiału na manekinie, a następnie zaznaczenie zaszewek, cięć, podkrojów z uwzględnieniem luzów i wykonanie form według projektu plastycznego.


Przebieg procesu drapowania

Przód
Upięcie materiału do przodu manekina, wyznaczenie kształtu szwów bocznych poprzez dopasowywanie i upinanie szpilkami (1). Uformowanie zaszewek piersiowych (2). Zaznaczenie powstałych cięć i zaszewek (3).

Tył
Upięcie materiału do tyłu manekina (4), wyznaczenie kształtu szwów bocznych poprzez dopasowywanie i upinanie szpilkami (5). Uformowanie zaszewki poziomej w talii poprzez zebranie materiału (6). Zaznaczenie powstałych cięć i zaszewek. 

Powstałe formy skorygowano o dodatki konstrukcyjne oraz dodatki na szwy  o szerokości 1 cm. 

Rys. 13 Etapy modelowania sukni z modelu nr 4.


4.6. Rysunki techniczne wraz z projektami rozwiązań węzłów technologicznych dla wybranego modelu z kolekcji

4.7. Charakterystyka stosowanych materiałów i dodatków

Lp.
Rodzaj materiału
Charakterystyka
1.
Tkanina zasadnicza
Rodzaj: tkanina koronkowa
Surowiec: 100% jedwab
Kolor: burgundowy
Masa powierzchniowa: 70g/m2
2.
Podszewka
Rodzaj: dzianina elastyczna
Surowiec: 100% bawełna
Kolor: beżowy
Masa powierzchniowa: 80g/m2
3.
Nici szwalnicze
Surowiec: 100% jedwab
Kolor: burgundowy
Masa liniowa:  120 tex
4.
Nici szwalnicze
Surowiec: 100% jedwab
Kolor: beżowy
Masa liniowa:  120 tex
5.
Zamek błyskawiczny
Surowiec:  tworzywo sztuczne
Kolor: beżowy
Rodzaj: nierozdzielny
Rodzaj elementów złącznych: ząbki
Liczba suwaków: 1
Długość:  60 cm

 4.8. Chronologiczny zestaw zabiegów i operacji technologicznych oraz dobór maszyn szwalniczych i urządzeń pomocniczych

Lp.
Opis zabiegu
Maszyna
Urządzenie
1.
Zszycie zaszewek przodu i tyłu
stębnówka
-
2.
Zaprasowanie zaszewek 
-
żelazko
3.
Obrzucenie brzegów bocznych przodu
overlock
-
4.
Obrzucenie brzegów bocznych dwóch elementów tyłu
overlock
-
5.
Wszycie podszewki
stębnówka
-
6.
Wszycie zamka
stębnówka
-
7.
Zszycie szwów bocznych
stębnówka
-
8.
Zszycie szwów dwóch części tyłu
stębnówka
-
9.
Wykończenie rozcięcia w tyle
stębnówka
-
10.
Odprasownie wyrobu
-
żelazko

4.9. Charakterystyka stosowanych maszyn

1. Stębnówka
Nazwa/ typ: Juki SZ 235
Rodzaj ściegu: stębnowy liniowy
Liczba igieł:  1 sztuka
Rodzaj chwytacza: rotacyjny
Skok: 0-4 mm
Wydajność:  3 500  ściegów/minutę

2. Overlock 
Nazwa/ typ: Silver TD 235
Rodzaj ściegu: obrzucający 3-nitkowy
Liczba igieł:  1 sztuka
Liczba chwytaczy: 2
Rodzaj chwytacza:  wahadłowy
Skok: 0-5 mm
Szerokość ściegu: 0-4 mm
Wydajność:  7 000  ściegów/minutę

3. Żelazko
Nazwa/ typ:  Hot DF 235 / parowe
Zasilanie: 220 V
Ciśnienie pary: 3 bar
Sposób regulacji temperatury: skala stopniowa




4 komentarze:

  1. Śliczne!
    Amika

    OdpowiedzUsuń
  2. Dziękuję :) Cieszę się, że dalej śledzisz bloga :) Serdecznie pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  3. Ostatnio moda na gorsety wzrosła i zauważyłam że wiele osób zamawia gorsety z chińskich tanich stron gdzie gorset zaczyna się w granicach 30-40 zł i chciałam się spytać co sądzi Pani o takich gorsetach czy lepiej ich unikać czy nie?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gorsety, które są w modzie to tylko topy i pasy ozdobne z symbolicznym sznurowaniem, które nie modelują sylwetki i nie wyszczuplają talii. Są to elementy ubioru inspirowanie prawdziwymi gorsetami. Jeżeli ktoś poszukuje takich dodatków to czemu nie kupić z Chin :) Natomiast jeśli chcesz odjąć kilka centymetrów z obwodu talii, to gorset musi mieć odpowiednią konstrukcję i wykrój. Tego brakuje chińskim wyrobom. Nawet jeśli mają stalowe fiszbiny, to nie są wyprofilowane i tworzą tubę. Prawdziwy gorset nigdy nie będzie tyle kosztować. Pozdrawiam serdecznie :)

      Usuń

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.