Trening talii: W jakim wieku można rozpocząć? Czy w wieku 16 lat można zacząć nosić gorsety?

23.10.18


Niedawno otrzymałam od czytelniczki bloga pytania poruszające bardzo istotne kwestie odnośnie zakładania gorsetów. Za zgodą autorki publikuję treść tej wiadomości i moją odpowiedź.



Dziękuję za wiadomość i obdarzenie mnie zaufaniem :) Mam poczucie odpowiedzialności za treści, które tworzę i chętnie zmierzę się z tymi niełatwymi pytaniami. Myślę, że będzie to przydatne również dla innych Czytelników.

1. Czy mogę zacząć nosić gorsety w wieku 16 lat?

Zależy, czy chodzi Ci o sporadyczne zakładanie gorsetu, czy trenowanie talii.

Regularne zakładanie gorsetu np. codziennie, w celu stałego zmniejszenia obwodu talii tzw. waist training (trening talii) zaleca się dopiero po całkowitym zakończeniu rozwoju i wzrostu kości, czyli u kobiet około 21 roku życia. Dodatkowo zanim wtedy rozpoczęłabyś trening talii konieczna jest konsultacja z lekarzem, aby upewnić się, że nie ma żadnych indywidualnych, zdrowotnych przeciwwskazań, a może to być np. nieprawidłowe ciśnienie krwi, słaba wydolność płuc, kołatanie serca, nieprawidłowe trawienie itd. 

Trening talii jest formą pewnego rodzaju modyfikacji ciała. Więcej informacji znajdziesz w poście: TRENING TALII: 9 RZECZY, KTÓRE MUSISZ WIEDZIEĆ ZANIM ROZPOCZNIESZ WAIST TRAINING



Każdy podejmuje własne decyzje i ponosi za nie odpowiedzialność. Nie mogę zagwarantować niczego. Proszę nie oczekiwać, abym dała ,,przyzwolenie" na zakładanie gorsetów od pewnego wieku. Jeżeli osoba chce spróbować zakładać gorsety, to i tak to zrobi. Decyzja zawsze należy do Was. 

Wiele osób z gorsetowej społeczności rozpoczęło swoją przygodę z tą częścią ubioru przed ukończeniem 21 roku życia. Można tak zrobić, ale na zasadzie okazjonalnego zakładania, a nie trenowania talii. Ważne, aby odpowiednio dobrany gorset był zakładany poprawnie, czyli np. nie zapominając o sezonowaniu. Dzięki temu procesowi delikatnie i stopniowo  ciało przyzwyczaja się do modelowania konkretnego gorsetu. Proces ten jest ważny również dla samego gorsetu, aby uniknąć jego uszkodzenia.

Polecam Ci post poświęcony temu tematowi: SEASONING - JAK ZAKŁADAĆ I DBAĆ O NOWY GORSET?

Noszenie gorsetu nigdy nie powinno sprawiać bólu czy powodować duszności, bólu głowy lub nudności itd. Jeśli występują te lub inne niepokojące objawy, trzeba bezzwłocznie zdjąć gorset i skonsultować się z lekarzem.



2. Jaki gorset wybrać, który faktycznie daje efekty po dłuższym noszeniu?

Tak, jak wspomniałam regularne zakładanie gorsetu polecane jest od około 21 roku życia. Gorset do trenowania talii najlepiej jest zamówić u gorseciarki. Ewentualnie można poszukać odpowiedniego modelu w sklepach internetowych. Napisałam, jaki gorset wybrać w tym poście: TRENING TALII: GDZIE KUPIĆ NAJLEPSZY GORSET DO WAIST TRAININGU? NA CO ZWRÓCIĆ UWAGĘ?


Odpowiedni gorset jest bardzo ważny, ale nawet najlepszy gorset nie da żadnych efektów, gdy faktycznie nie będzie zakładany codziennie po kilkanaście godzin i przez dłuższy czas np. rok. Nie jest to dla każdego. Trzeba przede wszystkim bardzo lubić przebywanie w gorsecie. Myślę, że jeżeli się za tym nie przepada i robi to tylko z myślą o efekcie zmniejszenia talii na stałe, to nie warto nawet zaczynać treningu talii, bo rezultaty są bardzo małe w stosunku do czasu i determinacji, którą trzeba się wykazać. Efekty zależą od indywidualnych predyspozycji ciała, ale po pewnym czasie żebra i tak powracają do swojego pierwotnego położenia. Na świecie jest dosłownie kilka osób, które przez dekady codziennego noszenia gorsetów permanentnie odkształciły swoje żebra.

Okazjonalne zakładanie gorsetu przy zachowaniu umiaru i zdrowego rozsądku możesz rozpocząć już teraz. Decyzja należy do Ciebie. Gdzie kupić odpowiedni gorset modelujący i zmniejszający obwód talii pisałam tutaj: MÓJ PIERWSZY GORSET - JAKI WYBRAĆ I NA CO ZWRÓCIĆ UWAGĘ? NAJWAŻNIEJSZE PORADY PRZED ZAKUPEM Pamiętaj jednak, że zawsze należy słuchać swojego ciała i nie robić niczego na siłę.


3. Czy gorset nie uszkadza narządów wewnętrznych?

Wszystko użytkowane w niepoprawny sposób możne wywoływać negatywne skutki. Postaram się krótko odpowiedzieć na to pytanie, które jest tematem na osobny post. Tak i nie. Noszenie gorsetów może uszkodzić narządy wewnętrzne np. jeśli gorset założy osoba, która ma jakąś chorobę, niewydolność lub jest po operacji albo ciąży z niezakończonym okresem rekonwalescencji itd. Gorsety mogą również negatywnie wpłynąć na rozwój organów wewnętrznych.

Moim zdaniem z treningiem talii warto poczekać :) Proporcje Twojej sylwetki mogą się jeszcze zmienić. Może talia naturalnie stanie się bardziej zarysowana. Twój organizm nadal się rozwija - pozwól mu się ukształtować. Regularne zakładanie gorsetu może poczekać. Ciało ma się tylko jedno. Decyzja należy do Ciebie.


Myślę, że nie do końca chodzi tutaj o gorsety...

Wiem, że łatwo powiedzieć ,,nie przejmuj się" komuś, kogo nie dotyczy ta konkretna sytuacja. Rozumiem powody, dla których chcesz zacząć nosić gorsety. Chcę Ci szczerze doradzić. Trudno, że zabrzmi to trochę patetycznie, ale napiszę tak:

Wygląd jest szczególnie ważny dla nastolatek i wiele dziewczyn jest niezadowolonych ze swojej sylwetki. (...) Sama przekonałam się jednak, że z czasem przychodzi pewnego rodzaju akceptacja i wdzięczność, za to, że ma się po prostu zdrowe ciało. Wszystko leży w psychice. Postrzeganie swojego ciała naprawdę zmienia się wraz z wiekiem.  


Każdy potępi zachowanie osób, które Cię wyzywają. Ważne, abyś wiedziała, że nie ma powodu, abyś czuła się źle w swojej skórze. Zewnętrzne naciski są przykre, ale silne osoby się im nie poddają. Teraz może nie podobasz się sobie sama, a docinki to potęgują, ale za parę lat będziesz w zupełnie innym miejscu, otoczona innymi osobami. Spojrzysz wtedy na swoją sylwetkę zupełnie inaczej. A jeśli nie, to po ukończeniu 21 roku życia możesz zdecydować się na trening talii. Myślę, że obecnie sporadyczne zakładanie gorsetu w zupełności wystarczy, jeśli chcesz.

        

Dodatkowo chciałam wspomnieć, że nie od dziś wiemy, iż jest wiele typów kobiecej sylwetki (o czym pewnie nie słyszały osoby, które Ci dokuczają). Sklepy powoli zaczynają zauważać i promować tę piękną różnorodność. 

Myślę, że w ładnej sukience, o dobrze dobranym kroju, poczułabyś się wspaniale. Jeśli chcesz dodać sylwetce kobiecości, wybieraj kroje z mocno rozkloszowanym dołem np. z kontrafałdami, falbanami o długości do kolan lub przed kolano. Pomogą także marszczenia na górze oraz szersze rękawy. Nie zaszkodzi przymierzyć.

Oczywiście polecę też aktywność fizyczną, bo działa pozytywnie nie tylko na ciało, ale i na umysł :) Łap: ĆWICZENIA OD ZNANEJ GORSECIARKI: PLAN TRENINGOWY LADY ARDZESZ

You Might Also Like

10 komentarze » • • •

  1. Cześć, ja zaczęłam nosić swój pierwszy gorset w wieku 12 lat. Nosiłam go po kilka/kilkanaście godzin codziennie. To było w czasach kiedy ciężko było na polskim rynku o dobry gorset w rozsądnej cenie. Swój kupiłam na bazarze za 40 zł, 3 rozmiary za duży, z plastikową fiszbiną, jednowarstwowy. Sama go do siebie najpierw dopasowałam, a potem z wiekiem poszerzałam w biuście zwężałam w tali. Nosiłam go ponad 6 lata aż nie rozpadł mi się materiał w ręku. To był absolutnie najwygodniejszy gorset jaki miałam. Moja talia na początku miała około 65 cm, a obwód pod biustem jakieś 72, natomiast po noszeniu tego gorsetu na stałe zostało mi 58 cm w talii i 65 pod biustem. Straciłam te wymiary dopiero po ciąży kiedy naddatek w brzuchu rozpychał mi żebra regularnie przez 9 miesięcy. Lekarz u którego byłam pod zwyczajną opieką badał mnie kilka razy ale nic niepokojącego nie znalazł w moim zdrowiu. Twierdził natomiast że najlepszym czasem na rozpoczęcie noszenia gorsetu jest właśnie wczesny okres dojrzewania, ponieważ wtedy ciało jest podatne na zmiany, nie opiera im się tak bardzo jak dorosły organizm. Organy rosnąc przystosowują się do układu gorsetu. Dorosłe ciało które jest już w pełni skostniałe i ma ukształtowane organy wewnętrzne, gorzej znosi nacisk gorsetu i częściej pojawiają się z tego tytułu różne dolegliwości i efekty uboczne. Nosząc gorset wcześniej trzeba pilnować żeby mięśnie miały regularny wysiłek bez gorsetu ale to dotyczy też dorosłych kobiet noszących gorset.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za komentarz :) Nie chcę Cię w żaden sposób urazić, ale Twoja wypowiedź brzmi dla mnie po prostu fantastycznie i nierealnie.
      Sama nosiłam gorsety w młodszym wieku i nadal noszę oraz dogłębnie edukuję się w tym temacie od wielu lat, ponadto śledzę międzynarodowe społeczności osób trenujących talię (np. https://www.facebook.com/groups/experiencedcorsetwearers/). Na tej podstawie domniemywam, że redukcje, które podajesz są niemożliwe do osiągnięcia (zwłaszcza pod biustem) „gorsetem” za 40 zł z plastikowymi fiszbinami, który jak się domyślam miał oryginalnie służyć, jako „łóżkowa bielizna”.
      Przerabianie gorsetu, jak napisałaś „z wiekiem poszerzałam w biuście zwężałam w tali” wydaje mi się po prostu niemożliwe z prawdziwym gorsetem, który faktycznie służyłby do treningu talii. To utwierdza mnie w przekonaniu, że miałaś odczynienia z bieliźnianym gorsetem – na całe szczęście! Tylko dlatego ograny wewnętrzne nie zostały uszkodzone. Dziecko w wieku 12 lat nie powinno zakładać gorsetów z metalowymi fiszbinami.
      Rozumiem, że darzysz sentymentem tamte czasu i sytuacja noszenia gorsetu faktycznie mogła mieć miejsce, ale pragnę zaznaczyć, że wymiary, które podajesz są moim zdaniem przekłamane. Może to wynikać np. z błędu pomiaru lub organizm naturalnie zmienił swoje proporcje, co jest zrozumiałe zwłaszcza w przypadku kobiet w wieku 12-18 lat (bo taki okres wspominasz). Wzrost też przecież się zmienił, prawda? A może po prostu schudłaś : ) Takie wyjaśnienia sugerowały również członkinie grupy Gorseciary (https://www.facebook.com/groups/gorseciary/) , z którymi się skonsultowałam.
      Jeśli chodzi o zdanie, które usłyszałaś od lekarza, to jestem w 100% przekonana, że chodziło mu o gorsety ortopedyczne – dla zdrowia. Nawet w epoce wiktoriańskie, kiedy każda kobieta nosiła gorset, nie zakładano gorsetów modelujących dzieciom (ewentualnie bieliźniane). A np. rekordzistka świata Cathy Jung rozpoczęła przygodę z trenowaniem talii w dojrzałym wieku. Chcę powiedzieć, że owszem ciało jest bardziej podatne na zmiany w okresie rozwoju, ale chodzi mi o podejmowanie w pełni świadomych decyzji, które dziecko w wieku 12 lat nie dokonuje.
      Zaznaczam, że próba trenowania talii prawdziwymi gorsetami u dzieci może mieć bardzo negatywne zdrowotne konsekwencje.
      Jednakże całkowicie zgodzę się z Tobą w kwestii ćwiczeń, o których zawsze należy pamiętać : )

      Usuń
    2. podobnie jak Koseatra, powyższy komentarz uważam za dość dziwny, tym bardziej, że osoba pisząca tak piramidalne bzdury nie raczyła się nawet podpisać. Droga Pani Anonim, ciało dziewczynki wchodzącej w okres dojrzewania ulega wielu zmianom, ja sama w tym wieku byłam "pulpetem", a później w parę miesięcy bardzo urosłam i zeszczuplałam i zamiast dziecięcego "brzuszka" nagle zaczęłam mieć wyraźne wcięcie w talii. To zwyczajny proces dojrzewania i zmieniającej się sylwetki, nie jest on zależny od garderoby, jaką się nosi. "Gorset", który Anonimowa nosiła, był, jak sama pisze, szmatką kupioną na bazarze, czyli po prostu bluzką (topem) usztywnianą plastikowymi fiszbinami. Czy coś takiego może wpłynąć jakkolwiek na kształt sylwetki? Nie ma takich szans, skoro nawet "bielizna modelująca" nie jest w stanie trwale wyszczuplić ciała i po zdjęciu modelującego body ściśnięte ciało wraca do swojego kształtu. Zmiany kształtów sylwetki da się osiągnąć wyłącznie przez wieloletnie codzienne noszenie gorsetów redukujących talię, na solidnych, najczęściej stalowych fiszbinach, a i tak po zaprzestaniu noszenia gorsetu po jakimś czasie ciało powróci do dawnego kształtu.
      Ja również odnoszę wrażenie, że wspomniany lekarz mówił o gorsetach ortopedycznych, wtedy informacje się zgadzają. Gorsetów modelujących talię dzieciom i dorastającej młodzieży absolutnie nie zaleca się nosić, gdyż może to prowadzić do nieprawidłowego rozwoju kośćca i organów, wad postawy, osłabienia mięśni, także proszę nie szerzyć bezmyślnie tak szkodliwych opinii.

      Usuń
    3. Dokładnie :) Wspaniale powiedziane. Dziękuję bardzo za komentarz :)

      Usuń
  2. Czy sezonowanie w wieku 16 lat powinno się różnić od "normalnego" sezonowania?

    OdpowiedzUsuń
  3. Przepraszam jeśli to pytanie może być oczywiste bo nie zbyd można nosić gorsety w wieku 12 lat ale chciała bym się dowiedzieć czy można nosić nie często jakieś 2 razy w tygodniu może 1 raz w tygodniu taki gorset materiałowy wyszczuplający ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie wiem co masz na myśli mówiąc ,,gorset materiałowy wyszczuplający". Ogólnie radzę słuchać swojego rozumu, a nie rad z Internetu :)

      Usuń
  4. Czy mogę nośić gorset bieliźniany raz albo dwa razy na tydzień jeśli mam 13 lat czy lepiej jeszcze poczekać?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Każdy może nosić bieliznę jaką chce :D Bieliźnianym gorsetem krzywdy sobie nie zrobisz.

      Usuń

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.

DOŁĄCZ DO GRUPY DIORELLA ATELIER

Like me on Facebook

Subscribe