V&A · Christian Dior: Designer of Dreams - Fotorelacja z wystawy w Londynie

3.3.19

 
Kilka dni temu miałam przyjemność zobaczyć słynną wystawę Christian Dior: Designer of Dreams w londyńskim Victoria and Albert Museum - największym muzeum sztuki i rzemiosła artystycznego w Londynie. Jego stała kolekcja liczy ponad 4,5 mln eksponatów i mieści się aż na siedmiu ogromnych piętrach. Zawsze spędzam tam dużo czasu. 

Głównym punktem mojego zwiedzania i powodem mojej wyprawy do Wielkiej Brytanii była okrzyknięta w świecie mody najważniejszą wystawą roku, ekspozycja prezentująca ponad 200 unikatowych strojów Haute Couture wraz z akcesoriami, fotografią modową, filmami, perfumami vintage, oryginalnymi rysunkami żurnalowymi i osobistymi przedmiotami Christiana Diora. 

Dla zainteresowanych osób przygotowałam obszerną fotorelację składającą się z ponad setki zdjęć.


 


Dołącz do grupy Diorella atelier💃🏻 gdzie sprzedaję perełki z mojej szafy. 

Jeżeli uwielbiasz eleganckie sukienki w stylu vintage glamour to miejsce dla Ciebie! 

Tutaj znajdziesz ponadczasowe kreacje podkreślające kobiece piękno🍸💄




Wszystkie bilety są już wyprzedane - aby zobaczyć wystawę należy kupić członkostwo V&A (£70) lub wyczekiwać rano pod kasami na kilka dodatkowych. Nie spodziewałam się, że wystawa jest aż tak popularna i nie zarezerwowałam biletu, gdy były jeszcze dostępne. Może nawet nie udałoby mi się zobaczyć wystawy, gdybym przypadkiem nie spotkała przemiłej osoby. 

Robiłam zdjęcie plakatu (powyżej) już całkiem zrezygnowana i wtedy podeszła do mnie starsza pani pytając czy byłam już na wystawie. Powiedziałam, że bardzo bym chciała, ale bilety są już wyprzedane. Odparła, że może mnie zabrać i to za darmo, bo miała członkostwo V&A. Po chwili mogłam podziwiać oryginalny ,,Bar" suit, który widziałam na plakacie! Prawdziwy cud. Jestem ogromnie wdzięczna za tę bezinteresowną dobroć. Na świecie są wspaniali ludzie.


Christian Dior, Bar Suit jedwab, wełna, Haute Couture, Spring/Summer 1947


Ogromnie podoba mi się zaproponowany przez Diora idealny w moich oczach kształt sylwetki z wąską talią, która została tutaj dodatkowo podkreślona usztywnionym rozkloszowaniem w biodrach. Zastanawia mnie obwód talii żakietu. Na moje oko wygląda na około 22 cale (56 cm) - bardzo szczupła talia. Jako ciekawostka zdradzę Wam, że w późniejszym czasie w tym konkretnym egzemplarzu guziki w obrębie talii zostały nieco przeniesione - prawdopodobnie, aby uzyskać tam nieco większy obwód. Kostium nosi niewielkie ślady użycia. Więcej o żakiecie można dowiedzieć się z tego filmiku.

 

Ikoniczny model kostiumu znalazł się też na wystawie w Polsce. 

 

Na wystawie możemy oglądać przekrój strojów z domu mody Dior od 1947 roku aż do dzisiejszych dni. Pokazano uwspółcześnione interpretacje słynnego Bar Suit stworzone przez kolejnych dyrektorów kreatywnych. Na zdjęciu po lewej model z 1997 roku autorstwa Johna Galliano.



 

Christian Dior (1905–57), Écarlate silk faille afternoon dress, Autumn-Winter 1955 Haute Couture collection, Y line. Victoria and Albert Museum, London. 

 


 

Uważam, że kreacje zostały dobrze zaprezentowane i zakomponowane w przestrzeni. W stylizacji manekinów pomagał sam Stephen Jones. Możemy podziwiać wiele dodatków, akcesoriów, torebek, rękawiczek oraz bogactwo różnorodnych nakryć głowy, które za życia Diora były bardzo ważne i niemalże obowiązkowe. 

 

Ważnym punktem wystawy, podkreślającym związki Diora z Wielką Brytanią, jest suknia zaprojektowana na 21 urodziny dla księżniczki Małgorzaty - młodszej siostry królowej Elżbiety II. Księżniczka Małgorzata była klientką domu mody Dior przez wiele lat.

 


 







  

Na wystawie znalazł się również najprawdziwszy gorset w jasnym odcieniu błękitu.


 

 


 

 


Najbardziej spektakularną salą był ,,Ogród". Cały sufit pokryty został ręcznie wycinanymi z białego papieru kwiatami, na które padały kolorowe światła z ukrytych rzutników.


 


Na środku sali umieszczono suknię wyszywaną ręcznie tysiącami farbowanych piórek. Kwintesencja haute couture. Misterne dzieło.


 




 
 

Miałam okazję przyjrzeć się mojej ulubionej współczesnej kreacji Diora. 

Christian Dior by John Galliano, Haute Couture, Fall 2005.



 

Christian Dior by John Galliano, Haute Couture, Autumn/Winter 2004. Dior Héritage collection, Paris. 

  



Christian Dior by Raf Simons, Haute Couture, Autumn/Winter 2012. Dior Héritage collection, Paris.

 


 


 

 

   



 


 









"Junon" dress, fall/winter 1949–50, Christian Dior Haute Couture




Ostatnie pomieszczenie było wisienką na torcie. Umieszczono tam wspaniałą bladoróżową suknię z wielu warstw tiulu. To projekt z 2018 roku autorstwa pierwszej kobiety będącej na stanowisku dyrektora kreatywnego domu Dior Marii Grazia Chiuri. Lustra stworzyły magiczny efekt, który podkreślał trafną nazwę wystawy - Designer of Dreams. 


Christian Dior by Maria Grazia Chiuri, Éventail de vos hasards, Haute Couture, Spring/Summer 2018. Dior Héritage collection, Paris.



 

Wiele z tych kreacji oglądałam i podziwiałam w książkach modowych lub na zdjęciach w internecie. Cieszę się, że miałam możliwość przyjrzeć się im w rzeczywistości. Bardzo podoba mi się elegancja minionych dekad i kobiecy styl projektów Diora. To jedna z najpiękniejszych ekspozycji na jakich byłam. Wystawa dostarczyła mi ogromu inspiracji! Mogłabym spędzić tam jeszcze więcej czasu i dokładniej dostrzec detale. Byłam do ostatnich minut otwarcia - jak zwykle w tym muzeum. Zazdroszczę osobom mieszkającym w Londynie i mającym członkostwo V&A - mają nielimitowaną liczbę wejść i słyszałam, że odwiedzają wystawę wielokrotnie.  

Polecam wszystkim osobom zainteresowanym modą zobaczyć tę wspaniałą ekspozycję. Wystawa potrwa do 14 lipca 2019 roku. Dodatkowe, limitowane bilety zostaną wypuszczone około 15 dnia każdego miesiąca.

 

You Might Also Like

0 komentarze » • • •

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.

DOŁĄCZ DO GRUPY DIORELLA ATELIER

Like me on Facebook

Subscribe