FOTORELACJA: Wystawa - Christian Dior i ikony paryskiej mody z kolekcji Adama Leja

8.5.18


     Na wyjątkowej wystawie w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, obejrzeć można projekty Christiana Diora i innych powojennych, paryskich mistrzów Haute Couture dzięki uprzejmości polskiego kolekcjonera i eksperta, Adama Leja - właściciela ponad pięciu tysięcy obiektów z historii mody. Jego kolekcja jest jedną z najbardziej znaczących w Europie. Wszystkie zaprezentowane na wystawie obiekty są pokazane w Polsce po raz pierwszy. 


Miałam przyjemność odwiedzić wystawę kilka dni temu i mogę szczerze polecić jej zobaczenie każdemu, kto interesuje się modą. To niebywała okazja, aby zobaczyć w Polsce tak wartościowe kreacje autorstwa najsłynniejszych kreatorów mody. Dla osób, które nie mogą odwiedzić Łodzi przygotowałam obszerną fotorelację. Zapraszam do wirtualnego zwiedzenia wystawy :)


Kolekcję zaprezentowano w dwóch częściach. Pierwszą poświęcono kreacjom i akcesoriom z domu mody Dior. Zaczynamy od 1947 roku i pierwszej kolekcji mistrza. Można podziwiać projekt słynnego kostiumu Bar, który rozpoczął styl New Look. Ciekawostką jest oryginalny autograf Christiana Diora, który jest wielką rzadkością oraz pierwsze perfumy - Miss Dior, które zadedykował swojej młodszej siostrze Catherine.


Christian Dior to nazwisko-ikona, legendarny dom mody, którego eleganckie stroje są nie tylko obiektem pożądania na całym świecie, ale również źródłem nieskończonych inspiracji dla kolejnych pokoleń projektantów. Wielu z nich, dziś odnoszących spektakularne sukcesy pod własnymi nazwiskami, zaczynało swoją karierę pod znakiem Diora. Wszyscy oni wyrażali filozofię założyciela tego domu mody, który pragnął odkryć na nowo piękno kobiecej figury. Dziś wydaje się to oczywiste, ale w 1947 r., gdy Christian Dior rozpoczynał swoją samodzielną karierę, te ideały w warunkach powojennych ograniczeń nie były priorytetowe. Wówczas trudności w zdobywaniu materiałów i ich zgrzebność przysłaniały to, co stanowi kwintesencję mody, szczególnie kobiecej - adorację piękna i stylu.


Dior odrzucił szarość i wymuszoną prostotę, powrócił do podstaw, pokazał na nowo ile piękna i wdzięku kryje się w kobiecej figurze. Zademonstrował to, odrzucając warunek materiałowych ograniczeń. Postawił na szlachetność tkanin i unikatową formę. Wówczas było to rewolucyjnym posunięciem, które zmieniło nie tylko świat mody, ale pozwoliło uwierzyć społeczeństwu Paryża w lepszą przyszłość po latach wyrzeczeń. Można śmiało powiedzieć, że działalność Diora była jednym z tych czynników, które zwiastowały okres prosperity i optymizmu.



Kreacje wspaniale uzupełniają liczne akcesoria - kapelusze, buty, jak również biżuteria. Jest to podróż przez całą historię tego domu mody, ukazująca, jak Dior interpretował w swoich strojach tendencje pojawiające się w stale zmieniającej się rzeczywistości kolejnych dziesięcioleci.






Wystawa przypomina kluczowe przykłady twórczości samego Christiana Diora, jak i innych projektantów działających w jego domu mody. Ukazuje różne aspekty kobiecej mody, nie tylko stroje określane jako haute couture, ale również te, które kobiety mogły nosić na co dzień, otaczając się aurą elegancji. Dior nie słynął tylko z kreacji na specjalne okazje, ale także ze strojów codziennych, niezmiennie jednak pozostających synonimem wyjątkowości i piękna.


Dior wykorzystywał najlepsze gatunkowo wełny, miękkie jedwabie i tiule. Nigdy nie oszczędzał na tkaninie. Doceniał też znaczenie bielizny kształtującej sylwetkę. Pod sukniami ukrywał gorsety z fiszbinami, usztywniane halki i pasy do pończoch. 

 


Magia nazwiska Dior łączy w sobie słowa  „bóg" (dieu) i „złoto" (or), dlatego kolekcja projektantów domu mody Dior jest zaprezentowana na złotych manekinach dla podkreślenia rangi i szlachetności. Dzięki temu zabiegowi zaznaczona została wiodąca rola marki w świecie haute couture. 


Paryski świat mody przez dziesięciolecia kreowali również inni, liczni projektanci, stanowiąc dla strojów spod znaku Diora bogaty kontekst. To takie sławy jak m.in. Nina Ricci, Jacques Grille, Jacques Fath, Jacques Heim, Lola Prusac, Pierre Cardin, Andre Courreges, Loris Azzaro, Yves Saint Laurent, Pierre Balmain, Hubert de Givenchy, Philippe Venet, Jeanne Lanvin, Ted Lapidus, Coco Chanel, Karl Lagerfeld, Jean-Louis Scherrer, Thierry Mugler, Christophe Josse, Franck Sorbier, Elsa Schiaparelli, Jean Barthet, Marie-Louise Bruyere, Rose Valois, Paco Rabanne. Wystawa prezentuje kilkadziesiąt strojów tych ważnych i wyjątkowych kreatorów, a także zaprojektowane przez nich dodatki - kapelusze, torebki, biżuterię, buty. 


W świat Diora wprowadza nas właściciel wszystkich wystawionych przedmiotów - Adam Leja, który od lat buduje niezwykłą kolekcję. Stworzył zbiór unikatowy, pozwalający zapoznać się z szerokim spektrum zagadnień związanych z historią mody. Prezentowane stroje to tylko część jego imponującej kolekcji. Podobno suknie są o wartości ponad 10 tysięcy euro każda.


Nie wszystkie kreacje prezentowane na wystawie są w moim guście, ale sama możliwość zobaczenia z bliska szczegółów i tkanin takich marek, to dla mnie wielka przyjemność. Najbardziej podobał mi się model kostiumu Bar, kreacja nr 2 chabrowa suknia z lat 50. (chociaż jest nie do końca dopasowana), czarny komplet nr 3 (Yves Saint Laurent), marynarka z motywem rafy (Thierry Mugler), nr 6 wyszywana sukienka z lat 60. (Jacques Heim) oraz kostium z czerwonym żakietem nr 1 (Jacques Heim).



Ten wachlarz wydaje mi się współczesny - to forma gadżetu reklamowego dla ważnych gości na pokazach mody.



 

 


 


Lola Prusac, haftowany żakiet i nakrycie głowy z chwostem z włosia końskiego. 

Na ekspozycji nie zabrakło też polskiego akcentu związanego z Łodzią - to kreacja Loli Prusac, czyli Leontyny Prusak, która w okresie międzywojennym wyjechała z Łodzi i zrobiła wielką karierę w Paryżu. Pracowała dla domu mody Hermes, gdzie stworzyła ich pierwszą kolekcję dla kobiet. Po wojnie założyła własny dom mody, którego specjalnością były między innymi na wpół sportowe żakiety z wełnianej dzianiny. To jeden z nich.

  

 

Przestrzeń wystawy utrzymana jest w kolorystyce grafitowej szarości. We wnętrzach pierwszego butiku na avenue Montaigne 30 zaprojektowanego według ścisłych wytycznych Christana Diora królowała szarość. Uważał on, że ta kolorystyka jest najbardziej odpowiednia do prezentowania strojów, bowiem nadaje efekt powściągliwej elegancji, a jej neutralność nie odciąga uwagi od finezji kreacji, wydobywając na pierwszy plan to, co w stroju najważniejsze: krój, bogactwo kolorów i tkanin.


 


Kolekcja jest naprawdę bogata i nie szczędzono dodatków tworzących pełne stylizacje. Moją szczególną uwagę przyciągnęły wszelkie akcesoria - kapelusze z woalkami, torebki o wyszukanych kształtach, biżuteria, a zwłaszcza broszki i rękawiczki. Zastanawia mnie jak założono na manekiny te bardzo obcisłe, skórzane, długie rękawiczki. Bardzo ciekawymi eksponatami są puderniczka i torebka z latarenką zaprojektowana przez Schiaparelli i Salvadora Dalego. 

Udana jest również sama aranżacja wystawy - dobry pomysł ze złotymi manekinami i z karteczkami trzymanymi w dłoniach przypominającymi pierwsze pokazy mody. Zabrakło mi jedynie podawania informacji o rodzajach materiałów, z których zostały wykonane prezentowane obiekty.





Torebka z latarką zaprojektowana przez Schiaparelli i Salvadora Dalego.

 

 


Wystawa, stawiając w centrum prezentacji dom mody Christiana Diora, jest hołdem dla jego założyciela, którego rewolucyjne dla świata mody idee świętowały niedawno siedemdziesiątą rocznicę. Z tej okazji w paryskim Musée des arts décoratifs odbyła się fenomenalna wystawa zatytułowana „Couturier Du Rêve” czyli „Krawiec snów”. Niestety już się zakończyła. Nie przegapcie tej w Polsce. Wystawa „Christian Dior i ikony paryskiej mody. Stroje z kolekcji Adama Leja” potrwa do 28 sierpnia. Informacje o innych modowych wystawach znajdziecie tutaj

Najbardziej ze wszystkich modowych wystaw, jak dotąd, podobała mi się ekspozycja sukni królowej Elżbiety - Fashioning a Reign: 90 Years of Style from The Queen's Wardrobe, a obecnie bardzo chcę zobaczyć wystawę pt. Diana: Her Fashion Story



Christian Dior i ikony paryskiej mody 26.04.2018 - 26.08.2018

You Might Also Like

0 komentarze » • • •

Like me on Facebook

Followers

Subscribe