W poszukiwaniu krokusów - Zakopane Tatry Kalatówki 2021 relacja

28.4.21


Od paru lat miałam małe marzenie, aby zobaczyć słynne, tatrzańskie polany zalane morzem krokusów. Tegorocznej wiosny w końcu udało mi się wybrać do Zakopanego. Zastanawiałam się, gdzie będzie można podziwiać krokusy w Tatrach bez natłoku turystów. Zalazłam informacje o nieco mniej uczęszczanym miejscu - Polanie Kalatówki. Nie jest tak szalenie oblegana jak Dolina Chochołowska i nieco bardziej ustronna. Do Polany można dotrzeć z Kuźnic, łatwym szlakiem – brukowaną Drogą Brata Alberta o długości ok. 1,5 km, a następnie nieco bardziej pod górkę drogą leśną. Polecam tę przyjemną trasę :) 




„Czy kwitną już krokusy w Dolinie Chochołowskiej?” „Krokusy w Zakopanem 2021” oraz „Gdzie oglądać krokusy w Tatrach” - wpisywałam w wyszukiwarce internetowej szukając kiedy najlepiej pojechać w poszukiwaniu krokusów. Przeprowadziłam małe badania szukając odpowiedzi na pytanie: Kiedy kwitną krokusy? 

I oczywiście... Każdego roku kwitną o innej porze, w zależności od długości zimy. Zdarza się, że kwitną już na przełomie marca i kwietnia, a czasem nawet pod koniec kwietnia. W tym roku zima niestety przeciągała się niemiłosiernie. Gdy byłam w Zakopanem na Polanie Kalatówki dwa tygodnie temu (10-11.04) stan wyglądał jak na zdjęciach, czyli pojedyncze sztuki rozsiane w miejscach, gdzie stopniał śnieg. Myślę, że w tym roku szczyt kwitnienia krokusów przypadnie w okolicach majówki. 



Dołącz do grupy Diorella atelier💃🏻 gdzie sprzedaję perełki z mojej szafy. 

Jeżeli uwielbiasz eleganckie sukienki w stylu vintage glamour to miejsce dla Ciebie! 

Tutaj znajdziesz ponadczasowe kreacje podkreślające kobiece piękno🍸💄




Zjawiskowy okres kwitnienia krokusów, a właściwie szafranów, cieszy się coraz większą popularnością wśród turystów. „Cieszy się” to nawet niewystarczające stwierdzenie, bo w ubiegłym roku Tatry w jeden kulminacyjny weekend odwiedziło ok. 60 tys. osób, więc to nie jest raczej powód do radości dla tamtejszej przyrody, ale z całą pewnością jest to atrakcja. 

Zwłaszcza teraz w pandemicznych czasach wyjazd w góry by nacieszyć oczy krokusami jest dla wielu osób sposobem na przyjemne spędzenie weekendu. Podejrzewam, że pół Polski zamierza zjechać się do Zakopanego. Jest kilka sposobów by uniknąć tak potężnych tłumów i cieszyć się pięknem fioletowych dywanów w spokoju - wypisałam je na końcu.


Kalatówki to polana leżąca w Dolinie Bystrej w Tatrach Zachodnich. Jest to stosunkowo płaski, otwarty teren, otoczony z wszystkich stron lasem, z widokami na Kasprowy Wierch. Dolna część polany znajduje się na wysokości 1160–1200 m n.p.m., a górna 1200–1250 m n.p.m. Na Kalatówkach istniał pierwszy w polskich Tatrach ośrodek narciarski i w 1910 r. odbyły się tu pierwsze w Tatrach zawody narciarskie. Urządzano tutaj slalomy, zjazdy, a nawet skoki narciarskie. Obecnie w dalszym ciągu Kalatówki są popularne wśród narciarzy, których wielu spotkaliśmy tam nawet w kwietniu. Funkcjonują tam wyciągi narciarskie Kalatówki. 




Nazwa polany pochodzi od nazwiska dawnych właścicieli, Kalatów, którzy już w XIV wieku byli sołtysami w miejscowości Szaflary. Polana była koszona i w użytkowaniu znajdowała się już od XVIII wieku. W 1938 r. stało na niej 11 szałasów. Po odejściu od hodowli i wypasu owiec obszar polany częściowo uległ zalesieniu. Wspomnieniem po dawnym pasterstwie jest jeden szałas z czterospadowym, krytym deskami dachem, z początku XX wieku. Obecnie polana jest własnością Tatrzańskiego Parku Narodowego. Ponownie wprowadzono na niej tzw. kulturowy wypas owiec, czyli dozwolony z zachowaniem licznych ograniczeń.



Ciekawostka: KROKUS - INACZEJ SZAFRAN SPISKI
 
Krokus to inaczej szafran spiski i należy do rodziny kosaćcowatych. To pojedynczy kwiat o fioletowo-liliowej barwie i sześciu płatkach korony pojawiających się przed rozwojem liści. W czasie kwitnienia krokusów bardzo często spada jeszcze ostatni, wiosenny śnieg, jednak kwiaty mają na to swój sposób - te jeszcze niezapylone zwijają się ciasno w pąki i rozkwitają ponownie, gdy śnieg topnieje. 

Szafran spiski kwitnie zwykle około 2 - 3 tygodni. Jest pod ścisłą ochroną, to znaczy, że nawet poza granicami parku nie wolno go zrywać. Botanicy podają, że szafran (crocus) występuje w ponad 80 gatunkach różniących się kolorem, wielkością i kształtem. Jednak dla mnie największym zaskoczeniem było to, że najdroższa przyprawa świata – szafran – to pyłek pozyskiwany z wysuszonego żółtego pręcika krokusa, a dokładniej z odmiany krokusa o nazwie Szafran Uprawny. Podobno potrzeba ponad 150 tysięcy krokusów, aby uzyskać ok. 1 kilograma żółtej przyprawy.


Jak uniknąć tłumów podczas podziwiania krokusów:

1. Wybierzcie się na krokusy koniecznie poza weekendem, wtedy z całą pewnością nacieszycie się pięknymi widokami. Wierzcie mi, że wyjazd w góry oblegane tłumami wcale nie będzie przyjemny. Wiąże się to m.in. z długim staniem w kolejce do kas, a potem marszem jak na pielgrzymce (albo gorzej).

2. Poluj na krokusy bardzo wcześnie rano. Rano pojawiają się tam tylko fotografowie i ranne ptaszki. 

3. Wybierz mniej uczęszczane miejsce. Lokalizacje w Tatrach, gdzie również znajdziesz krokusy to np.: Wielka Polana Małołącka, Dolina Lejowa, Rusinowa Polana i wspomniane Kalatówki.

4. Warto rozważyć też nocleg w schronisku lub w okolicy (gdy będzie to dozwolone), wtedy krokusy będziecie mieli na wyłączność bladym świtem.




A dla zastanawiających się nad niespotykanym połączeniem zimowego, górskiego krajobrazu z moją stylizacją chciałam wspomnieć, że nie wyszłam tam w tej sukience :) Zabrałam ją ze sobą. Trafiłam na bardzo ciepły, słoneczny moment, więc nie zmarzłam i wykorzystałam okazję.

You Might Also Like

0 komentarze » • • •

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.

DOŁĄCZ DO GRUPY DIORELLA ATELIER

Like me on Facebook

Subscribe