Trening talii: 9 rzeczy, które musisz wiedzieć zanim rozpoczniesz Waist Training

5.8.16


Waist training, czyli trenowanie talii jest obecnie bardzo popularnym tematem za sprawą Kim Kardashian i jej "waist trainera" - elastycznego pasa, który rzekomo na stałe zmniejsza obwód talii.

Obiecywane potencjalnym klientom nieznającym się na temacie gorsetów magicznie szybkich rezultatów, to niestety tylko sprytny marketing. Waist trainer noszony podczas treningów, ma podobno za zadanie pomóc w uzyskaniu lepszych efektów ćwiczeń i wymodelować talię naszych marzeń. Nie dajcie się jednak nabrać - takie pasy nie powinny być nazywane gorsetami oraz nie mają przypisywanych im właściwości.

Więcej o waist trainerze napisałam w poście:

Michèle Köbke

W dzisiejszym wpisie chciałabym przedstawić Wam fakty i podstawowe wiadomości na temat prawdziwego waist trainingu. To bardzo interesujące zagadnienie zgłębiam od lat. Jest to naprawdę ogromnie obszerny temat. W tym poście zebrałam 9 najważniejszych punktów dla osób chcących rozpocząć trening talii.


Cathie Jung - obecna rekordzistka Guinnessa o najwęższej talii na świecie. 
Jung przy wzroście 1.72 m ma obwód w talii w gorsecie wynoszący 38.1 cm, czyli 15 cali.

1. Czym jest trening talii (waist training)?

Trening talii to długotrwały proces polegający na regularnym i częstym noszeniu gorsetu. Najpowszechniej w celu zmniejszenia naturalnego obwodu swojej talii lub bez zamiaru zmniejszenia, a utrzymywania stałej redukcji lub samego upodobania do przebywania w gorsecie.

Kluczową kwestią jest ciągłość tego procesu i długość noszenia gorsetu w ciągu dnia. Zazwyczaj jest to od kilku do kilkunastu godzin. Niektórzy decydują się nawet na spanie w gorsecie i zdejmują go jedynie do kąpieli.

Powszechnie utarło się przekonanie, że podczas trenowania talii gorset należy co jakiś czas wymieniać na kolejny o większej redukcji obwodu talii. Niekoniecznie. Jeżeli kogoś zadowala pewna redukcja nie musi wymieniać gorsetu na mniejszy. 

Przy treningu talii nie musi chodzić o jak największą redukcję talii, co odróżnia go od tight lacingu, który polega tylko na chwilowym i bardzo dużym zmniejszeniu wymiaru swojej talii np. do sesji zdjęciowej. Może być to ponad 20% redukcja obwodu lub według ujęcia bezwzględnego wynosząca ponad 4 cale.

                      
Michèle Köbke 24-letnia Niemka nosząca gorsety od trzech lat.

2. Czy każdy może trenować talię?

Zanim rozpoczniesz trening talii skonsultuj się ze swoim lekarzem i upewnij się, że nie ma żadnych indywidualnych, zdrowotnych przeciwwskazań. Może to być np. nieprawidłowe ciśnienie krwi, słaba wydolność płuc, kołatanie serca, nieprawidłowe trawienie itd. Może okazać się także, że żebra są szczególnie sztywne np. po złamaniu i gorset nie będzie w stanie zredukować obwodu talii nawet o 5 cm.

3. Negatywne skutki noszenia gorsetów

Kolejnym ważnym krokiem, który polecam dla osób chcących rozpocząć trenowanie talii jest dokładne zapoznanie się ze wszystkimi negatywnymi skutkami, jakie teoretycznie może spowodować noszenie gorsetu przez długi czas. Trzeba zdawać sobie sprawę i być w pełni świadomym wszystkich zagrożeń, aby móc przeprowadzać trening talii poprawnie, unikając potencjalnych negatywnych skutków takich jak np. choroby skóry.


Michèle Köbke

4. Gorset odpowiedni do trenowania talii

Ogromnie istotne jest wybranie do treningu talii odpowiedniego gorsetu. Jaki gorset będzie najlepszy? Taki, który jest jak najlepiej dopasowany do Twojej sylwetki i nie sprawia dyskomfortu oraz jest wykonany z przeznaczeniem do trenowania talii.

Warto mieć porządny gorset. Najlepiej zamówić taki gorset u gorseciarki - wtedy będzie uszyty pod indywidualne wymiary z uwzględnieniem np. wystających żeber lub asymetrii. Czy trenować talię można w gorsecie ze sklepu pozostaje kwestią sporną. Na pewno musiałby idealnie pasować na Twoją sylwetkę, a od wykonanego przez gorseciarkę różniłby się wytrzymałością - gorsety szyte masowo posłużą krócej. Chcę również wspomnieć, że gorset za pomocą którego zamierzasz trenować talię będzie się stopniowo zużywać i nie będzie nieskończenie nadawać się do użytku. Jednakże porządnie wykonany gorset wystarczy nawet na kilka lat codziennego noszenia.


Dita von Teese - amerykańska aktorka filmowa i burleskowa, modelka. Dita przez wieloletnie noszenie gorsetu zmniejszyła swoją talię do 22 cali (55,8 cm) z możliwością dalszego ściśnięcia gorsetem do 16,5 cala (41,9 cm). Ma 168 cm wzrostu.

Zamów najlepiej klasyczny gorset typu underbust, który z łatwością połączysz z innymi częściami Twojej garderoby. Stawiaj na najwyższą jakość. Pamiętaj, że ma on służyć przez wiele godzin, dlatego musi być mocny oraz dokładnie odszyty. Nie warto oszczędzać na gorsecie, który zamierzasz tak długo i często nosić. 

Wybieraj gorsety tylko z bawełnianą podszewką i z naturalnych, przyjaznych dla skóry materiałów, aby mogła oddychać.

Polecam zaopatrzyć się w dwie sztuki gorsetu o takich samych wymianach oraz modelowaniu i nosić je naprzemiennie, aby tkanina mogła odpocząć, a gorset "pooddychać". Podobnie jak z obuwiem.


                         

Dita von Teese po lewej w gorsecie o wyprofilowaniu typu conical, a po prawej typu hourglass.


5. Po jakim czasie można zaobserwować efekty treningu talii?

Często pojawiające się pytanie to: Jak szybko zmniejszy mi się talia? To zależy od wielu czynników m.in. indywidualnej budowy ciała, elastyczności żeber, rozmiaru, częstotliwości noszenia, konstrukcji oraz rodzaju wyprofilowania gorsetu. Zatem nikt nie może tego dokładniej przewidzieć i może być to inny czas dla różnych osób.

U niektórych osób zmiany w sylwetce zaczynają występować już po paru miesiącach, ale najczęściej dopiero po paru latach regularnego noszenia gorsetu. Aby jak najdłużej utrzymać uzyskaną wtedy redukcję, gorset zakłada się później od czasu do czasu, ale znacznie rzadziej niż początkowo.

Sposób i stopień wyprofilowania gorsetu ma zasadniczy wpływ na trening talii. Gorsety typu hourglass łagodnie obejmujące żebra, zapewnią większy komfort noszenia, ale jeżeli mamy zamiar permanentnie zmienić rozstaw żeber, lepsze i szybsze rezultaty zapewni gorset typu conical (o wyprofilowaniu przypominającym stożek).

Więcej o tym zagadnieniu znajdziecie tutaj: Waist training results: How long should it take?

                 
Dita von Teese bez gorsetu oraz w gorsecie. 

6. Czy można zmniejszyć obwód talii na zawsze?

Zmniejszenie obwodu talii na stałe jest możliwe. Czy zmiany będę permanentne zależy od wielu czynników.

Nieprawdą jest, że zmiany powstałe na skutek treningu talii są całkowicie odwracalne, aczkolwiek taka sytuacja powstałaby po naprawdę długim okresie stałego noszenia gorsetu. Waist Training jest uważany przez niektóre osoby za formę modyfikacji ciała tak jak np. tunele w uszach.

Bezpośrednio po zdjęciu gorsetu można zaobserwować chwilowe zmniejszenie obwodu talii o kilka centymetrów, ale już po kilkunastu minutach obwód talii wróci do swojego poprzedniego wymiaru.

Ethel Granger w i bez gorsetu. Właścicielka najwęższej talii w historii. Nosiła gorsety przez większość swojego życia. 
Obwód jej talii w gorsecie wynosił 13 cali, czyli około 33 cm.

Fakir Mustaff po 30 latach modyfikacji ciała gorsetami i pasami - zdjęcie tutaj.

Efekty "przed i po" treningu talii dla różnych osób możecie zobaczyć tutaj.


Michèle Köbke bez gorsetu

7. Odpowiednia dieta i ćwiczenia fizyczne dla osób trenujących talię

Zasznurowany ciasno gorset zmniejsza objętość żołądka i m.in. dlatego, gdy decydujemy się na trenowanie talii nasza dieta również musi ulec zmianie. Zdrowe posiłki przyjmuje się wtedy w mniejszych ilościach, ale częściej. Podczas treningu należny unikać potraw mogących wywołać wzdęcia, a także napojów gazowanych.

Więcej informacji o specjalnej diecie dla osób noszących gorsety możecie przeczytać tutaj: The Cardinal Rules of Cinched Eating.

Podczas treningu talii należy również regularnie wykonywać ćwiczenia fizyczne, ponieważ gorset usztywniając korpus w pewnym stopniu zwalnia mięśnie brzucha i pleców z pracy. Po dłuższym noszeniu gorsetu mięśnie te mogą się osłabić. Nie należy zatem zapominać o aktywności fizycznej.

Nie ćwiczymy w gorsecie! Mięśnie podczas pracy kurczą się i rozkurczają, tym samym zmieniając swoją objętość, a gorset przecież się nie rozciąga. Gorset usztywnia mięśnie i ćwiczenie w gorsecie mija się z celem, pomijają fakt, że jest to bardzo niewygodne.

Przykładowe ćwiczenia dostępne tutaj: Ćwiczenia na talię i dla osób noszących gorsety


8. Higiena i prawidłowe dbanie o skórę podczas noszenia gorsetu

Corset liner marki Contour Corsets. Można zamówić go tutaj Corset Liners. Ceny od $45.

Trenując talię należny unikać zakładania gorsetu bezpośrednio na nagą skórę m.in. ze względów higienicznych. Pod gorset załóż bawełnianą koszulkę albo kup lub uszyj bawełnianą tubę (tutorial tutaj). Pot, który wydziela skóra pod gorsetem zostanie wchłonięty przez materiał. Pozwoli to zachować dłuższą świeżość gorsetu oraz będzie chronić ciało.

Przy dłuższym noszeniu gorsetu polecany jest puder dla niemowląt, ponieważ jest higroskopijny i doskonale wchłonie pot oraz zabezpieczy skórę przed odparzeniami.

Więcej o pielęgnacji i zapobieganiu chorobom skóry podczas noszenia gorsetu znajdziecie tutaj: Waist Training Skin Care or tutaj Tightlacing Hygiene 

             
Dita von Teese bez gorsetu oraz w gorsecie. 

9. Podsumowując: rozwaga i cierpliwość

Noszenie gorsetu nigdy nie powinno sprawiać bólu czy powodować duszności, bólu głowy lub nudności itd. Jeśli występują te lub inne niepokojące objawy, trzeba bezzwłocznie zdjąć gorset i skonsultować się z lekarzem.

Należy pamiętać o stopniowym oraz bardzo delikatnym przyzwyczajaniu ciała do gorsetu. Jeśli próbujesz robić to zbyt mocno i zbyt szybko, możesz odczuć, że nie jest to wygodne i przyjemne doświadczenie. Zachowaj zdrowy rozsądek i umiar. Trening talii to powolny proces, podczas którego trzeba być bardzo cierpliwym, zmienić nawyki oraz dostosować swój styl życia.

Waist Training wymaga ogromnej wytrwałości oraz zdyscyplinowania. W większości przypadków jest to okres nawet kilku lat regularnego noszenia gorsetów po kilkanaście godzin dziennie. Trzeba po prostu lubić przebywanie w gorsecie. 

Najważniejsze jest, aby słuchać swojego ciała i do wszystkiego podchodzić z rozwagą oraz zdrowym rozsądkiem. 

Dita von Teese

Dajcie znać w komentarzach, który punkt interesuje Was najbardziej 
i czy chcecie, abym rozwinęła go w osobnym poście :)

You Might Also Like

6 komentarze » • • •

  1. Świetny post! Najbardziej zainteresował mnie punk 6. Czy można zmniejszyć obwód talii na zawsze? - oglądanie efektów przed i po sprawia że aż mnie kusi :)
    Pamiętajmy jednak że Dita wycięła sobie wolne żebra żeby zwiększyć wcięcie w talii ;)


    OdpowiedzUsuń
  2. same ciekawe rzeczy dla Pań, a powiedz coś o sobie - jak długo Ty trenujesz talię, ile godzin dziennie no i jakie są wyniki?
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  3. Michèle Köbke - szkoda ze tak mocno się ściska- przy jej ramionach nie wygląda to estetycznie. 20 cali byłoby w sam raz.

    OdpowiedzUsuń
  4. Artykuł jak zwykle dopracowany i bardzo interesujący, ale...
    przykład Michèle Köbke nie jest zbyt dobry ponieważ przez to, że chciała w bardzo krótkim czasie (3 lata) z naturalnej tali dojść do rekordowej uszkodziła sobie nerki oraz przez silną anemie musiała przerwać swoje plany.
    A co do treści to pouczająca :)

    OdpowiedzUsuń
  5. I pomyśleć, że jeszcze niedawno kobiety walczyły o uwolnienie się od gorsetów ;) a tak poważnie potencjalne konsekwencje są na tyle poważne, że powstaje pytanie czy w ogóle warto.

    www.wczerni.pl

    OdpowiedzUsuń
  6. Chyba szkoda zdrowia. Poczytajcie najpierw, na jakie przypadłości cierpiały kobiety, które się tym zajmowały...

    OdpowiedzUsuń

Like me on Facebook

Followers

Subscribe