Mayerling Arcyksiążę Rudolf część I

1.2.13

 Mój ulubiony fragment filmu pt. ''Kronprinz Rudolf''

Trzydziestego stycznia - rocznica śmierci arcyksięcia Rudolfa - jedynego syna cesarza Austrii Franciszka Józefa I i cesarzowej Elżbiety Bawarskiej.

W wieku 30 lat popełnił samobójstwo wraz z osiemnastoletnią kochanką Marią Vetserą w swoim zameczku myśliwskim w Mayerling. To wydarzenie wywołało międzynarodowy skandal i niebywałe poruszenie w Austrii.


Dlaczego młody następca tronu popełnił samobójstwo?
Czy może było to zabójstwo?
Istnieje wiele teorii łącznie z przypuszczeniami iż to sam cesarz lub cesarzowa zlecili zabójstwo. Do dzisiaj sprawa nie została jednoznacznie wyjaśniona. Początkowo, by ratować dobre imię arcyksięcia, ogłoszono, że otruła go jego kochanka Mary Vetsera. Później uznano, że Rudolf był chory psychicznie i w momencie samobójstwa miał atak szaleństwa - tylko to pozwoliło na katolicki pogrzeb.
Jednakże są różne teorie na temat tego, co tak naprawdę stało się owej nocy z 29 na 30 stycznia 1889 roku. Czy było to zabójstwo na tle politycznym? Pewnym jest, że Rudolf był śledzony przez szpiegów z różnych krajów, ale także przez wysłanników cesarza.



 

Osobiście uważam, że było to samobójstwo, a motywów było wiele. Bardzo zafascynowała mnie ta historia i zbieram wszystkie materiały na temat Rudolfa i Mary :)

Można prowadzić własne ''śledztwo'' szukając informacji z różnych źródeł - jest ich ogrom. Na początek polecam trzy obszerne posty poświęcone Rudolfowi na blogu o Cesarzowej Elżbiecie : kaiserin-sissi.blog.onet.pl. Napisane bardzo szczegółowo, ciekawie i z humorem.

Oczywiście nie sposób umieścić w jednym poście wszystkich informacji na temat Rudolfa, dlatego napiszę w skrócie i pobieżnie. Post traktuję jako upamiętnienie rocznicy i zbiór niektórych materiałów graficznych, które zdobyłam.

Generalnie ludzie kojarzą tragedię w Mayerlingu w kontekście wielkiej nieszczęśliwej miłości i w filmach eksponowany jest oczywiście ten wątek. Jednakże Rudolf bynajmniej nie kochał Mary.



 Arcyksiążę Rudolf urodził się 21 sierpnia 1858 r. jako następca austriackiego tronu. Został odebrany matce i oddany pod opiekę babci - arcyksiężnej Zofii. Miano wychować go na cesarza. Szybko rozpoczęto szkolenie wojskowe i stosowano drastyczne metody. Rzadko widywał się z rodzicami. Ojciec (sam wychowywany podobnie) był dla Rudolfa bardzo surowy i niedostępny. Samotne i pełne lęku dzieciństwo miało wpływ na psychikę Rudolfa oraz jego późniejsze postępowanie.


Arcyksiążę Rudolf jako dziecko


Zabraniam kopiowania zdjęć z moim podpisem bez mojej zgody - są mojego autorstwa. 

Hofmobiliendepot Möbel Museum, Wien

kołyska arcyksięcia





Rudolf ze starszą siostrą Gizelą



















Rudolf, Franciszek Józef, Elżbieta, Maria Waleria, Gizela



We wczesnej młodości Rudolf zakochał się w Żydówce  (podobno była to jego jedyna miłość). Jej rodzina dowiedziawszy się o tym, w obawie przed skandalem, szybko wydała ją za mąż. Niedługo potem dziewczyna zmarła.

Rudolfowi wybrano żonę - Stefanię księżniczkę belgijską.


Stefania Koburg
Stefania Koburg


 
  
Było to nieudane małżeństwo. Arcyksiążę zdradzał żonę, która w dodatku nie cieszyła się wsparciem teściów.

Księżniczka Stefania i arcyksiążę Rudolf doczekali się tylko jednej córki Elżbiety Marii (Erzi), urodzonej w 1883 roku.



Franciszek Józef i Erzi









Cierpiący na neurastenię arcyksiążę pociechy szukał w alkoholu, morfinie (był uzależniony) i kobiecym towarzystwie. Pogarszał się jego stan psychiczny (pogłębiała się depresja) i fizyczny (postępujące choroby).


Hofmobiliendepot Möbel Museum, Wien

Biurko Rudolfa 





Jak widać Rudolf miał na swoim biurku ludzką czaszkę, fotografię żony i córki, dzwonek do wzywania służby, przyciski do papieru, swoją pieczęć, przybory do pisania listów itp.
Pistolet jest jedynie przykładowy - z takiego modelu prawdopodobnie zastrzelił Mary, a następnie siebie  (narzędzia zbrodni nie odnaleziono).







 
W odróżnieniu od swego głęboko konserwatywnego ojca, Rudolf był  zwolennikiem liberalizmu. Arcyksiążę obracał się w wiedeńskich kręgach republikańskich, co wprawiało Franciszka Józefa we wściekłość. Był również przeciwnikiem sojuszu Austrii z Niemcami, co w przypadku, gdyby został cesarzem, mogłoby mieć duży wpływ na losy Europy w XX wieku.

Rudolf w pisanych pod pseudonimem Julius Felix artykułach krytykował postępowanie cesarza. Wydał także kilka książek, w których zawarł swoje poglądy polityczne.

Franciszek Józef nie liczył się całkowicie ze zdaniem syna i nie dawał mu nadziei na jakikolwiek udział w rządzeniu cesarstwem.












Część druga


Ja w zamku Mayerling, przy trumnie Vetsery

You Might Also Like

4 komentarze » • • •

  1. Z niecierpliościa czekam , że kiedys pozwolą zbadac zwłoki Rudolfa i w końcu doczekam sie wyjasnienia tej sprawy. Przyczyn jego smierci jest znacznie wiecej ludzie bajki pisali miedzy innymi ze Mary wytrzebiła mu jadra bo chciał ja rzucić, że w głowie miał szkło że ainny arcyksiąże rozbił mu buletka szampana głowę, ze zabili go wujowie mery, że były 3 trupy wszystko w książe Oskarżam arcyksięcia Rudolfa. Jednak mi najbliza prawdy wydaje jego postać opisa w ksiązce Portret psychologicznyarcyksięcia Rudolfa. Czytałam tez Sissi Cortiego i Brigit Halman moja uwaga jest taka ,ze ona nie napisał nic nowego coby nie napisał Cortii rozwineła ja tylko bardziej i szczegółowej . A tak wogóle to zakochałam sie w Elzbiecie podczas podwukrotnego pobytu w Wiedniu i wszyscy Habsburgowie stali sie bliscy mojemu sercu. Porywajace dzieje i porywajaca historia całego rodu. Dobrze ,że sa ludzie których pasjonuje to co mnie. Nie czuje sie taka samotna ze swoimi pasjami.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wspaniale! Też mam wspomniane książki i również bardzo fascynują mnie te historie :) Cieszę się, że znalazła się osoba o podobnych zainteresowaniach.

      Jest jeszcze wersja, że zabił go gajowy, bo uwiódł jego córkę. Chyba nie dowiemy się już jak było naprawdę. Jeśli miałabyś ochotę napisz do mnie prywatnie (koseatra@op.pl). O Habsburgach mogę rozmawiać godzinami :D Właśnie przygotowuję post o Franciszku Ferdynandzie.

      Bardzo dziękuję za komentarz i pozdrawiam Cię serdecznie :)

      Usuń
  2. Kochana Koseatro.:) Strasznie cieszy mnie że dzięki koleżance natrafiłam na twój blog, ponieważ podobają mi się twoje piękne stroje, styl i zdjęcia. To świetnie,że masz pasje i możesz ją realizować. Dziękuję ci bardzo za zdjęcia na temat Arcyksięcia. Rok temu natrafiłam na filmy związane z Mayerlingiem i obejrzałam trzy, jeden jeszcze przedwojenny 1936 rok, drugi z 1968 a trzeci z 2006 roku. Wszystkie bardzo mi się spodobały, ale fakty podpowiedziały mi właśnie że Rudolf nie kochał Mary i że to dość naiwne przedstawienie historii. Jednak mimo wszystko film ,, Arcyksiąże Rudolf,, pozostaje moim ulubionym, mogłabym to oglądać po prostu bez przerwy. Aż się o mnie rodzina martwi że mam tak pesymistyczne zainteresowania. :) Podoba mi się sposób w jaki została pokazana fascynacja Mary Rudolfem. Szokujące jest też to że pokochała go pod wpływem matki, właściwie jako mała dziewczynka. Tak w ogóle to jestem pasjonatką musicali o mrocznej, romantycznej tematyce i nie wiem czy słyszałaś, ale mój ukochany kompozytor Frank Wildhorn stworzył musical o Rudolfie. ,, Rudolf-Affaire Mayerling,, jest do niego niemiecka i angielska ścieżka dźwiękowa. Musical dość naiwny ale może chociaż kilka melodii wpadnie w ucho. Ostatnio powstała też polska ścieżka dźwiękowa ,,Afera Mayerling,, dzięki studiu Accantus. Odbyło się już kilka koncertów. Niestety nie miałam okazji w nich uczestniczyć. Dziękuje ci bardzo za wszelkie informacje związane z Rudolfem i pozdrawiam. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję za komentarz i informacje oraz miłe słowa :) Zgadzam się z Tobą co do filmów. Cieszę się, że jest ktoś o podobnych zainteresowaniach! Oglądałam kilka fragmentów tego musicalu. Nie wiedziałam, że nagrano też polską wersję :) Muszę poszukać. Właśnie natrafiłam na "Tylko jedno życie masz". Spodobało mi się :) To niezwykłe, że te odległe wydarzenia stanowią nadal inspirację dla artystów. Jeszcze raz również dziękuję Ci za informacje i pozdrawiam serdecznie :)

      Usuń

Like me on Facebook

Followers

Subscribe